Hvorfor Prokain?

Hvorfor Prokain : Nevralterapi : PainFree Clinic Sandefjord

Prokain har mange gode egenskaper. Den viktigste er at det på injeksjonsstedet ”kobler ut” det autonome nervesystemet en kort stund, for på den måten å gjøre det mulig for kroppen å gjenoppta sin sunne egenregulering (Prokainreset).

Prokain forbedrer blodsirkulasjonen, eller som legene sier: det fungerer vasodilatorisk (åreutvidende). Siden prokain har vært i bruk i mer enn 100 år for å behandle pasienter over hele verden, kan man si at det er ett av legemidlene som leger har mye kunnskap om. Det regnes som trygt uten bivirkninger utenom de ‘’ønskede’’ og er heller ikke vanedannende.

Forskning (2008, gi ref.) viser at prokain også virker impulsmodulerende på det limbiske systemet i hjernen, det vil si de strukturene i som regnes å spille en viktig rolle innenfor psykosomatikken. Dessuten motvirker prokain histamin (og dermed allergier), inflammasjoner (ikke-bakterielle betennelser), det virker spasmolytisk (krampeløsende), antibakterielt (antibiotisk virkning) og virostatisk (hemmer virus).

I motsetning til andre lokalbedøvelsesmidler nedbrytes prokain i injeksjonsområdet og belaster derfor ikke leveren. Prokain brukes ofte i behandling av idrettsskader (det står ikke på dopinglista) fordi nevralterapi forkorter sykdomsforløpet ved å lindre smerter og øke blodsirkulasjonen i det skadde området.

Prokain kan trygt brukes under graviditet (behandling av bekkenløsning) og under ammeperioden ved for eksempel brystbetennelse (mastitt).

Injeksjonsteknikken må læres. Derfor legger utdanning til nevralterapeut stor vekt på kunnskaper i anatomi og veiledning av erfarne terapeuter.